Saturday 23 January 2016

APA ITU ALERGI? - BAHAGIAN 1


Ia juga dikenali dengan Hypersensitivity. Keadaan yang berlaku apabila sistem pertahanan badan menunjukkan reaksi tertentu, di mana sebahagian orang tidak menghiraukkannya.

Mereka yang mengalami alergi selalu sensitif kepada banyak benda yang menyumbang kepada berlaku reaksi alergi. Di antara bahan yang boleh menimbulkan alergi adalah

* debunga
* habuk
* spora
* makanan
* haiwan
* sengat haiwan
* ubat-ubatan

Kebiasaannya, apabila terdapat kuman di dalam badan, sistem imuniti badan memberi respon  untuk membasmi kuman. Akan tetapi, untuk mereka yang memiliki alergi, sistem imuniti badan mereka telah terganggu dan ia memberi respon kepada tanda - tanda palsu. Sistem imuniti terganggu boleh disebabkan oleh faktor hormon tidak stabil, faktor persekitaran, pemakanan, genetik dan lain-lain.

Ini bukan satu titik noktah untuk mereka yang mengalami alergi meneruskan kehidupan mereka. Ada pelbagai solusi yang dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan pesakit alergi. Mulakan dengan menyemak diet pemakanan dahulu.Ini mudah dilakukan, jika anda memiliki panduan pemakanan yang sudah terbukti membantu anda. Di dalam masa yang sama usahakan dengan membuat rawatan yang sesuai dengan punca penyakit. Pastikan ianya tidak memberi komplikasi dan kemudaratan di belakang hari.

Anda masih mempunyai peluang untuk sihat dan selesa. Untuk masa hadapan, anda tidak perlu malu dengan keadaan kulit yang kasar akibat gatal sensitif kepada itu dan ini. Muka naik merah-merah dan berbintik-bintik, bersin yang tidak kira waktu dan masa, hidung dan tekak terasa gatal sentiasa. Mulakan dengan langkah pertama, mulakan dengan diet pemakanan yang tepat dengan keadaan anda kemudian susuli dengan pemakanan ubat Homeopathy yang konsisten. InsyaAllah ada akan menjalani kehidupan dengan rasa lega dan selesa.

Solusi sudah ada, mari kita mulakan hari ini juga dengan rujuk kepada "Resepi Alergi" hari ini.


Untuk tempahan buku ini dengan harga istimewa,  hubungi :
kph.cheras@gmail.com
(Diluar harga buku adalah RM35/naskah). 

Dengan satu pembelian di atas anda boleh menikmati diskaun 10% rawatan alergi untuk setiap rawatan anda.
  

#KPHCheras
#HomeopathyWorksForMe
#Homeopathy
#VocaBooks
 


No comments:

Post a Comment