Tuesday 26 January 2016

PENCEGAHAN ALERGI (ALAHAN)

Apakah langkah-langkah mudah yang boleh anda lakukan untuk mencegah dari terkena alergi? Bagi mencari jawapan itu, kami merujuk kepada laman web Pusat Racun Kebangsaan, USM, Malaysia (National Poison Centre) bagi mencari jawapannya. Di sana ada dijelaskan langkah-langkah pencegahan yang boleh diambil oleh mereka yang mengalami alergi (alahan) atau ahli keluarga terlibat.

Di dalam menjamu selera, mereka yang mudah mengalami aleahan ini di minta berhati-hati di dalam mengambil makanan kerana alergen mungkin menjadi ramuan di dalam makanan harian kita. Berikut adalah langkah-langkah yang dapat membantu anda mencegah dari terkena alergi (alahan):

* Sentiasa membaca dan meneliti kandungan pada label makanan.

* Jika makan diluar, rajinkan bertanya kepada tukang masak berkenaan bahan yang digunakan untuk memasak.

* Dapatkan nasihat dari pakar diet atau pemakanan bagi mendapatkan panduan dan merancang menu makanan anda.

* Miliki buku-buku resepi khas untuk menu bebas alahan.

* Dapatkan rawatan sesuai.

Jika pintu ini tertutup, pasti ada pintu lain terbuka. Bersamaan dengan masalah alahan, banyak makanan yang lazat-lazat kita mereka tidak dapat menikmatinya, tetapi tahukah anda ini bukan titik nokhtah. Ia sebenarnya, membawa kepada anda lebih bijak, lebih prihatin dan lebih menyayangi diri anda sendiri kerana perlu bijak dalam memilih makanan, perlu prihatin dengan risiko yang bakal terjadi jika makan makanan alahan dan perlu lebih menyayangi diri anda dengan mencari solusi yang kekal selamat.



Baiklah kita bersambung entri seterusnya, insyaAllah esok berkenaan rawatan Homeopathy di dalam merawat alergi (alahan). Mungkinkah alahan boleh dirawat menggunakan kaedah Homeopathy.



Salam sihat ceria dari kami,
KPH Cheras blog.

#KPHCheras
#HomeopathyWorksForMe
#homeopathy

Kredit : Bing/images
             National Poison Centre, USM, Malaysia web  

No comments:

Post a Comment