Thursday 28 January 2016

KISAH BATUK


Keting! Pintu kaca pusat rawatan kami dibuka.
Pegawai khidmat pelanggan kami, J, bangun dan senyum kepada beliau. Seorang pekerja keselamatan (Pak guard) masuk dan terus menuju ke kaunter, tepat J berdiri.

J : Assalamualaikum tuan, tuan sakit?

Pak guard : (anggukkan kepala dan berkata dalam semput) Saya dah 2 hari batuk, hari ni makin teruk pulak. Rasa tak selesa dada dan nak kerja ni.

J : Ok, tuan, berikan saya OPD no. untuk saya semak rekod.

Pak guard : Eh, saya tak ingatlah, nama je, cari "Lxxxx".

J : (Duduk dan pantas menekan papan kekunci mencari opd bagi nama "Lxxxx". Oh! dah jumpa)
Ok dah jumpa. Tuan, silakan duduk, sementara saya maklumkan kepada perawat bertugas.

J : (Menuju kebilik rawatan sambil membawa kad pesakit). Puan, ada pesakit batuk sudah 2 hari, nampak beliau sungguh kasihan, ingat lagi Pak guard yang jaga bangunan hujung itu?

Perawat : Saya ingat lagi, "Lxxxxx" kan namanya?

J : Ya puan, dialah yang sedang batuk. Ini kad opd dia.

Perawat : Ok, dia hanya batuk sahaja? tak ada demam, selsema?

J : macam tiada saja.

Perawat : J, panggil dia masuk.

J : Ok, puan. (sambil membuka pintu bilik rawatan dan memandang tepat kepada Pak guard). Tuan "Lxxxxx", sila masuk.

J menutup pintu dan meninggalkan Pak guard bersama perawat. Sesi konsultasi mula sehingga akhir.

Perawat : J, "packing" ubat ni, kita buat CSR pada pak guard ni. Kesian saya tengok dia.

J : Ok, puan. (keluar bilik perawat dan packing ubat)

J : Tuan "Lxxxx", ubat ini perlu di makan setiap 6 jam dalam 3 hari, jika tak ok datang semula.

Pak guard : Baik, berapa ni ?

J : Kami derma pada tuan hari ini.

Esoknya, malam bercahaya bulan, nampak cahaya bulan dari pintu kaca pusat rawatan. Indah sungguh ciptaan tuhan. Keting!

J : Assalamualaikum!

Pak guard : Waalaikumsalam. (senyum lebar)

J : Senang hati tuan.

Pak guard : Rasa lega, saya dah baik. Semalam makan ubat pukul 9 malam, lepas tu 3 pagi lepas tu saya nak makan ubat , dah rasa lega dah, selesa sangat.

J : Alhamdulillah, patut nampak muka ceria!

Pak guard : Saya sayang ubat tu, saya simpan nanti batuk boleh makan lagi. (sambil menuju pintu kaca dan keluar)

J : (Senyum, tak perlu kata apa-apa)

- Tamat-

‪#‎KPHCheras‬ ‪#‎HomeopathyWorksForMe‬ ‪#‎Homeopathy‬



No comments:

Post a Comment