Monday 22 February 2016

SEJUKNYA....NAK MANDI

Kenapa anda perlu mandi setiap hari? Jawapannya, eh, mestilah kena mandi kalau tidak badan tak selesa dan berbau.

Mandi bukan setakat itu sahaja, ia melambangkan bahawa diri seseorang itu mahu memiliki kehidupan yang sihat. Jika anda mampu untuk mandi, menunjukkan anda sihat. Jika anda sakit, demam, tak larat, kadang-kadang hanya sekadar basuh muka dan tangan sahaja. Jika memang tidak sihat sangat, badan hanya di lap-lap sahaja untuk membersihkan sisa-sisa peluh dan menyegarkan badan. Mahu sentuh air pun sudah terasa, dingin mencucuk-cucuk ke tulang, tak gitu?

Di dalam laman web TheHealthSite.com, ada menerangkan 11 jawapan kepada soalan, kenapa perlu mandi setiap hari:

1) Mengurangkan tekanan kepada otot-otot.
Apabila mandi, ia dapat mengurangkan tekanan otot-otot yang terlebih regang. Ia dapat membantu dengan merehatkan otot dan memperbaiki kefleksibelan atau elastik otot-otot, terutama selepas bersenam.

2) Melancarkan perjalanan darah
Berendam di dalam air, akan meningkatkan perjalanan darah ke bahagian kaki dan tangan. Ini dapat membantu di dalam menyihatkan sel-sel rosak di bahagian kaki dan tangan. Apabila darah berjalan dengan lancar, maka ia dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan memperbaiki fungsi jantung.

3) Mengurangkan paras gula
 Mengikut kajian, oleh Dr. Philip L. Hooper from the McKee Medical Center in Loveland, Colorado, mereka yang berendam di dalam tab mandian panas dalam 20 -30 minit bagi pesakit diabetis (selama 3 minggu)  ianya dapat mengurangkan kadar paras gula (lebih kurang 13%).

4) Meningkatkan sistem pertahanan badan

5) Merawat tekanan

6) Memberi kesan kepada kesuburan lelaki.

7) Mengurangkan stress

8) Membuang toksik

9) Meningkatkan kualiti tidur

10) Memperbaiki fungsi paru-paru


11) Dilihat cantik

Mandi dengan air suam, air sejuk, seperti proses pembersihan semulajadi. Pori-pori kulit terbuka dan tertanggal daki-daki yang melekat pada badan. Kulit anda akan kelihatan bersih dan sihat, setelah disental ketika mandi. Mandi dengan air garam juga boleh membantu di dalam mengurangkan kesan penuaan.



Satu lagi jawapan yang paling bernilai adalah, ianya sunnah rasul junjungan untuk ikutan umat seluruh dunia. Bayangkan, setiap kali mandi, anda berniat mengikut contoh nabi kesayangan kita, badan menjadi sihat, pahala menjadi berlipat.

Kesimpulannya, mandilah, kerana ia baik untuk kehidupan.


Kredit : TheHealthSite
Sumber : http://bit.ly/1C5gWpY


Disclaimer: HomeopathyCheras.blogspot.my does not guarantee any specific results as a result of the procedures mentioned here and the results may vary from person to person. The topics in these pages including text, graphics, videos and other material contained on this website are for informational
purposes only and not to be substituted for professional medical  advice.

No comments:

Post a Comment