Sunday 22 May 2016

BENTUK-BENTUK KENDERAAN HOMEOPATHY


Telah dijelaskan penggunaan konsep "KENDERAAN" di dalam rawatan Homeopathy. Semangnya istilah "KENDERAAN" agak pelik diguna pakai untuk kita rakyat marhain. Tetapi jika kita menggunakan perkataan "VEHICLE", istilah berbahasa Inggeris adalah lebih mudah diterima konsep ini. Baiklah, kita gunakan istilah vehicle di dalam entri-entri yang akan datang.  Untuk bacaan lanjut berkenanaan konsep vehicle di dalam perubatan Homeopathy, klik http://bit.ly/242COPO

Setelah anda fahami konsep vehicle, entri kali ini kami akan menerangkan apakah bentuk-bentuk vehicle yang digunakan di dalam dispensari ubat Homeopathy. Untuk pesakit-pesakit di pusat rawatan kami, penggunaan vehicle di dalam bentuk cecair adalah sangat popular. Penyediaan yang digunakan dengan melibatkan vehicle berbentuk cecair adalah sangat mudah dan menjimatkan masa.
Mengikut Augmented Textbook & Homeopathic Pharmacy, terdapat 3 kategori bentuk vehicle di dalam dispensari ubat Homeopathy iaitu :

1. Solid
2. Cecair (Liquid)
3. Semi solid

Penggunaan vehicle ini sangat penting bagi melarutkan dan menyampaikan ubat Homeopathy kepada tubuh badan pesakit. Di antara kegunaan bersama vehicle adalah untuk :

1. Mother Tincture
2. Proses potentisation
3. Penggunaan luaran
4. Dispensari ubat

Secara amnya vehicle ini digunakan untuk proses potentisation bagi penyediaan mother tincture atau pertama kali proses trituration (penghasilan serbuk). Akan tetapi di dalam beberapa kes, terdapat penggunaan sirap ringkas (simple syrup) atau gliserin (glycerine).

A. Kategori Solid Vehicle (vehicle pejal) terdiri daripada:
+ gula susu (laktos)
+ gula tebu (sukros)
+ gula anggur (glukos,dektros)
+ globule /pilus (pillules)
+ kon (cone)
+ tablet / tabloid
+ pellet

B. Kategori Liquid Vehicle (vehicle cecair) terdiri daripada :
+ Air suling (purified water)
+ Alcohol 
+ Eter (solvent ether)
+ Gliserin (Glyserin)
+ sirap ringkas (simple syrup)
+ Minyak

C. Kategori Semi-solid Vehicle (vehicle separa pejal) terdiri daripada :
+ Vaseline (soft parafin)
+ Lilin (waxe)
+ Sabun
+ Lemak (Lard)
+Isin glass
+Kanji (starch)

Di dalam skop rawatan kepada pesakit, kami mengambil isu halal dan haram sebagai aras ukur paling tinggi di dalam penghasilan ubat-ubat kepada pesakit. Sudah semestinya kami tidak bersetuju dengan penggunaan Lard (lemak babi) di dalam dispensari ubat kami. Semua vehicle yang kami gunakan adalah di dalam bentuk cecair dan tablet (sukrose). Dijamin halal 100%.

No comments:

Post a Comment