Tuesday 31 May 2016

HARI TEMBAKAU SEDUNIA, 31 MEI 2016

Tahukah anda bahawa hari ini adalah hari tembakau sedunia bagi memberi peringatan kepada manusia di dunia bahawa tembakau yang menjadi sumber ketagihan kepada perokok dan mengundang banyak isu kesihatan yang tidak sudah-sudah. Setiap tahun pada tarikh yang sama, dunia akan mengecam tindakan menghisap rokok yang membawa padah kepada kehidupan. 
WHO menjalankan pelbagai kempem bagi mengatasi gejala menghidap rokok ini supaya kehidupan kita semakin sihat, kehidupan dunia semakin sihat. Dan WHO juga mengajurkan beberapa inisiatif bagi kempen anti merokok. Terdapat pengiktirafan kepada sumbangan beberapa negara terhadap kempen anti merokok, negara Timor Leste telah memenangi anugerah bagi "WHO Director-General's Special Recognition certificates" untuk bahagian South-East Asia Region, iaitu Perdana Menteri Republik Demokratik Timor Leste, His Excellency Dr Rui Maria de Araújo.

Kempen bagi anti merokok tahun ini adalah -

"World No Tobacco Day 2016: get ready for plain packaging."

Untuk tahun ini, sekretariat Kerangka Konvensyen WHO untuk Pengawalan Tembakau mengajak setiap negara untuk bersedia dengan kempen plain packaging untuk produk tembakau. Bermakna jika pihak pengeluar yang berbisnes rokok ini, mereka digalakkan menukar rekaan label pada kotak-kotak rokok dengan rekaan yang kosong (plain) . Apa dia plain packaging yang diwar-warkan oleh pihak WHO dan sekretariat ini? Ia adalah merujuk kepada penggunaan logo, warna, jenama imej, maklumat pemasaran. Untuk mendapat maklumat lanjut, anda boleh memuat turun secara percuma di Get ready for plain packaging.

Fakta rasmi berkenaan plain packaging :

+ Pada tahun 2012, negara Australia adalah negara pertama menjalankan kempen plain packaging.

+ Tahun 2015 menyaksikan negara Ireland, United Kingdom of Great Britain, Utara Ireland, Perancis mendapat kelulusan perundangan negara masing-masing dari Mei 2016 untuk menjalankan kempen ini.

+Beberapa negara lagi sedang di dalam proses mengaplikasikan kempen ini di dalam perundangan negara mereka

Fakta berkaitan tembakau
===================
+ Tembakau membunuh separuh dari penggunanya

+ Tembakau telah mengakibatkan 6 juta kematian setiap tahun. Lebih dari 5 juta mati akibat dari penggunaan tembakau secara terus manakala 600 000 kematian akibat dari secondary smoker.

+ Hampir 80%, 1 billion penghisap rokok adalah mereka yang tinggal di negara berpendapatan rendah dan sederhana.
===================

Bagaimana pandangan Homeopathy dengan isu merokok. Sudah pastinya Homeopathy menpromosikan gaya hidup sihat. Untuk hidup sihat berhenti merokok adalah satu yang perlu dilakukan agar diri kita dan orang sekeliling dapat menikmati kehidupan tanpa perlu menghidu asap rokok. Mencegah itu lebih baik tetapi jika sudah lama menjadi perokok tegar, bagaimana? Homeopathy ada jalan penyelesaiannya dengan mengambil rawatan secara intensif bagi mengatasi masalah perokok tegar. Jadual pemakanan dan displin memakan ubat Homeopathy yang sesuai untuk individu pesakit sangat dititikberatkan. Ubat di dalam rawatan Homeopathy bersifat individu, jadi pesakit haruslah mengikuti program rawatan Homeopathy secara intensif dan bersemangat. 

Mahu berhenti merokok? Jadikan ia azam menyambut Ramadhan 1437H ini. Kami doakan perokok-perokok di luar sana supaya bersemangat kental dan cekal menghadapi dilema berhenti merokok. Amin.

#HomeopathyWorkedForMe

No comments:

Post a Comment