Friday 20 November 2015

10 TANDA KEGEMUKAN ANDA DISEBABKAN TIROID


Anda telah melalui beberapa siri program menurunkan berat badan sama ada melalui diet, cara hidup, tidur, senaman dan bermacam-macam lagi usaha. Semuanya masih belum menunjukkan hasil yang diimpikan. Berat masih seperti dahulu, sehinggakan anda terfikir "adakah badan saya  kekal begini selama-lamanya? berat tidak boleh turun-turun?saya ada masalah hormonkah?" dan pelbagai soalan yang bermain dikepala.

Jika adan memiliki tanda-tanda di bawah, berkemungkinan anda sedang mengalami masalah tiroid yang mengakibatkan kegemukan pada diri anda.

Menurut buku Thyroid Mind Power, Howtolearn.com Expert, Richard Shames, MD menyatakan bahawa majoriti manusia yang menghidap masalah tiroid masih belum didiagnosakan lagi. Ini kerana, ujian darah untuk kelenjar tiroid tidak dapat dikesan awal jika ianya masih pada peringkat awal/baru atau di tahap garis sempadan, apabila ia dilakukan oleh para doktor mengikut rutin pemeriksaan biasa.

#1 Anda memiliki ahli keluarga yang juga menghidapi masalah tiroid. Ianya menjadi lebih tepat jika ianya terjadi kepada ibu, ibu saudara atau nenek

#2 Bergabung dengan penyakit auto-imun badan

#3 Kecenderungan untuk menghidap migrain, carpal tunnel syndrome (sakit jari -jemari tangan), dan  mitral valve prolaps, berkemungkinan tinggi ada menghidap ketidakstabilan tiroid.

#4 Memiliki rambut uban sebelum umur 40 tahun, boleh menjadi faktor menghidap tiroid

#5 Kidal, adalah satu faktor risiko yang selalu dilupakan

#6 Memiliki tangan dan kaki yang sejuk. Mereka yang memiliki sejuk kaki dan tangan, lingkaran mata yang bengkak , kehilangan bahagian luar bulu kening dan masalah gigi, selalu dikaitkan dengan masalah tiroid.

#7 Suhu badan adalah tanda paling utama untuk diperhatikan. Selalu berasa sejuk atau digin. Jika suhu badan sentiasa bawah dari 98.6 F secara konsisten, fikirkan untuk jalani ujian tiroid.


#8 Tanda - tanda cardinal thyroid ; letih yang melampau, kemurungan, rambut kering, kulit kering, rambut menipis, tekanan darah tinggi, tinggi bacaan kolestrol,  keinginan nafsu syahwat yang rendah.

#9 Keadaan kesihatan wanita yang terganggu seperti PMS (senggugut), ketidaksuburan, kekerapan keguguran, haid yang tidak teratur, dan simptom menopaus yang teruk.

#10Kekurangan tenaga yang melampau sepanjang hari.

Jangan lupa untuk mendapatkan pandangan pengamal perubatan yang berdekatan dengan anda serta jalani ujian darah untuk memastikan punca utamanya.

"Kesihatan luaran bermula dari dalaman".

Kami doakan anda sentiasa sihat bahagia.

#KPHCheras #homeopathy #obesity #HomeopathyObesity

Sumber rujukan : howtolearn.com


No comments:

Post a Comment