Sunday 15 November 2015

APA YANG HOMEOPATHY PERHATIKAN UNTUK MERAWAT HYPOTHYROIDISM PENYEBAB GEMUK?

Anda semua sudah maklum bahawa Hypothyroidisme adalah satu jenis penyakit yang melibatkan kurangnya hormon T3 dan T4 terhasil dari kelenjar tiroid. Secara ringkasnya, kelenjar tiroid dirangsang oleh hormon TSH untuk mengeluarkan T3 dan T4. Kelenjar yang bertanggungjawab di dalam rembesan hormon TSH pula adalah kelenjar pituitari yang berada di dalam otak kita.  Hormon T3 dan T4 yang tidak cukup untuk mengawal kestabilan metabolisme badan mengakibatkan kegemukan. Simptom ini di panggil Hashimoto simptom.


Apabila kita merawat pesakit Hypothyroidisme, banyak perkara yang perlu pengamal perubatan Homeopathy ambil kira di dalam memberikan preskripsi ubat kepada pesakit mereka. Ubat Homeopathy yang diberikan kepada pesakit secara amnya adalah amat berbeza antara satu sama lain. Ini kerana selain dari mengambil kira simptom penyakit yang ditunjukkan pada diri pesakit, pengamal perubatan Homeopathy juga perlu menilai pesakit mereka dari segi :

#1 perkara yang pesakit suka dan tidak suka
#2 keadaan fizikal dan mental pesakit
#3 reaksi pesakit terhadap suhu (tinggi , rendah)
#4 sejarah kesihatan keluarga
#5 paten tidur
#6 mimpi pesakit
#7 keadaan dahaga      dan lain-lain.


Untuk melengkapkan satu-satu rawatan, segala simptom-simptom (symptomatology) pesakit perlu di ambil kira dengan terperinci.
Homeopathy percaya rawatan ini boleh merawat pesakit dengan holistik dan efektif. Pesakit hanya perlu ke pusat rawatan yang berhampiran dan bertemu dengan pengamal perubatan Homeopathy bertauliah dan berpengalaman luas.

Tiada yang lebih berharga selain dari kehidupan yang sihat walafiat.

#KPHCheras #iamhealthy #homeopathyobesity


No comments:

Post a Comment