Wednesday 4 November 2015

KOBIS BOLEH TURUNKAN BERAT BADAN?

Biar betul kobis boleh turunkan berat badan???  Ya, itulah yang di dapati apabila kajian diet ke atas kobis. Bukan itu sahaja, ada pelbagai manfaat yang boleh kita semua perolehi apabila makan sayur kobis ini.
1. Kaitan kobis dengan berat badan

Apabila kobis dijadikan sup kobis sebagai diet pemakanan sehari-hari, ianya dapat menyumbang kepada penurunan berat badan. Anda hanya perlu makan sup kobis ini selama seminggu dan lihat hasilnya. Makan sup ini sahaja, ya, tiada sup kambing, sup ayam dan lain-lain makanan. Ini kerana diet sup kobis dapat membataskan kalori, cara paling mudah dan efektif untuk menurunkan berat badan.
Tetapi...pastikan anda tidak mengambil sup kobis ini lebih dari 1 minggu kerana secara keseluruhannya ia tidak mempunyai nutrisi yang lengkap. Walaupun kobis tidak melakukan proses pembakaran lemak badan, tetapi ianya masih relevan untuk mendapatkan badan yang slim. Kobis adalah sayuran rendah kalori dan tinggi kandungan fibernya. Diet fiber, sangat bermanfaat untuk mengawal nafsu makan dan menstabilkan paras gula dalam darah.

Manfaat lain daripada pemakanan sayur kobis adalah:

2. Jus kobis untuk ulser

Selain ia boleh dimakan begitu sahaja, kobis boleh dijadikan jus minuman. Di dalam satu kajian tahun 1949, jus kobis sangat membantu di dalam masalah ulser peptic. Purata penyembuhan enam orang pesakit yang diberi minuman jus ini hanya selama 7.3 hari, berbanding dengan pesakit yang diberikan rawatan secara terapi standard mengambil masa 42 hari. Kobis memiliki komponen anti ulser, yang dipanggil "Vitamin U", yang kemudiannya di kenali sebagai glutamine. Glutamin ada sejenis asid amino yang berfungsi di dalam pertumbuhan garisan sel di dalam saluran pencernaan.


3. Baik untuk kesihatan otak

Sumber vitamin K dari kobis, sangat bermanfaat untuk metabolisme sphingolipids. Sphingolipids adalah kelas lipid/lemak yang yang berkepekatan tinggi pada membran sel otak. Pengubahsuaian terhadap metabolisme sphingolipids ada kena mengena dengan penyakit berkaitan kemerosotan penghasilah neuron, contohnya Alzheimer's.

Kobis juga sumber terbaik untuk vitamin B, yang berfungsi di dalam melambatkan pengecutan otak dengan mengurangkan homocystein. Peningkatan paras homocystein dalam otak adalah faktor risiko terjadinya ketidakseimbangan kognitif dan dementia (pelupa).

4. Manfaat kepada tulang

Pengambilan kobis di dalam diet pemakanan menyumbangkan kepada kesihatan tulang, disebabkan kobis memiliki sumber kalsium, magnesium dan potassium. Pembentukan tulang yang sihat memerlukan penyaluran nutrien secara konsisten. Nutrien -nutrien ini jika ianya tidak mencukupi, boleh meningkatkan risiko osteoporosis. 

Masih ingat vitamin K untuk otak?. Vitamin ini juga membantu di dalam pengubahsuaian matrik protein tulang, yang boleh mengurangkan risiko keretakan tulang pinggul.

5. Melawan kanser

Kobis kaya dengan phythochemical yang dikenali sebagai glucosinolates. Glucosinolates melindungi dari kanser.

Kobis kaya dengan kompaun anti kanser seperti sulforaphane,isothiocynates, dan indole3-carbinole(I3C). Pengambilan sayur kobis akan mengurangkan kanser berkaitan peparu, usus, payu dara dan serviks. Sudah ada kajian menunjukkan bahawa, keluarga yang mengamalkan pemakanan sayur kobis yang banyak menunjukkan kadar kanser yang rendah.


6. Memiliki hati yang sihat

Disebabkan kandungan indole3-carbinole(I3C), kobis dapat membantu di dalam proses detokssifikasi oleh hati.Detoksifikasi di dalam menyahkan hormon dan bahan kimia merbahaya di dalam badan.

7.  Stabilkan tekanan darah tinggi.

Potassium berfungsi di dalam mengawal tekanan darah. Potassium tidak bertindak seperti adalah vasodilator, yang meredakan kesan negatif sodium di dalam tekanan darah.

8. Mata yang sihat.

Kobis, terutamanya kobis merah, kaya dengan anti oksidan beta carotene. Beta carotene akan bertukar menjadi vitamin A (retinol) di dalam badan. Vitamin A berfungsi di dalam penglihatan. Pengurangan kadar vitamin A di dalam badan, boleh mengakibatkan rabun di waktu malam, mata kering dan kekaburan kornea mata.


9. Kulit menjadi lebih sihat.

Vitamin A (retinol) penting untuk nutrien kulit yang bertindak sebagai anti oksidan yang melawan radikal bebas, mengelakkan kedutan dan kekenduran kulit.

Kurangnya vitamin A akan menyebabkan kulit menjadi kasar dan kering. Begitu juga dengan vitamin C yang membantu di dalam keanjalan kulit kerana kandungan sintesis kolagen.

10. Kolestrol dan kobis.

Fiber yang boleh larut di dalam kobis membantu mengurangkan kadar kolesterol. Pengambilan 10 - 25 gram fiber boleh larut setiap hari membantu di dalam penurunan kadar kolesterol.


Sayuran ajaib yang berada di dalam keluarga sayur Brassicacea ini memiliki khazanah kesihatan yang sangat banyak manfaatnya. Saudara mara yang berkaitan dengan keluarga sayur jenis ini adalah seperti sayur brokoli, kobis bunga , dan lain-lain. Ada terdapat lebih 400 jenis kobis kesemuanya. Ianya dijumpai sekitar eropah pada 1000 BC (before century).

Semoga anda mendapat keajaiban di dalam kesihatan anda.

 
Kredit kepada sumber : aboutnutritionfacts.com


No comments:

Post a Comment