Wednesday 20 April 2016

HARI KESIHATAN SEDUNIA


Apakah tuan-tuan dan puan-puan tahu bahawa Hari Kesihatan Sedunia di sambut tanggal 7 April setiap tahun? Ya, pada tarikh itulah seluruh dunia meraikan penduduk dunia yang kekal sihat pada ketika umur mereka ini. Setiap ciptaan pasti akan musnah begitulah juga dengan dunia, dunia semakin lama semakin dia berusia dan semakin hari semakin ia bertahan untuk menjadikan tempat tinggal untuk manusia meneruskan kehidupan. Hari yang dijanjikan pasti tiba, dan dunia juga akan musnah. Selagi hayat dikandung badan, wajib setiap penduduk dunia menjaga kesihatan supaya diri masing-masing mampu melaksanakan amal ibadat dengan selesa sehingga ke akhir hayat.

Tema Hari Kesihatan Sedunia tahun ini menekankan berkaitan "Diabetes".  WHO menjangkakan bahawa diabetes berada pada tanggah ke 7 bagi punca utama kematian paling tinggi menjelang 2030. Bayangkan, sekarang ini, manusia sekalian sedang mengumpul angka-angka bagi mencapai target itu tanpa disedari. Makanya, wajiblah kita berusaha habis-habisan untuk menjaga kesihatan agar diri kita tidak menghidapi penyakit ini.  Pada tahun 2012, terdapat 1.5 juta jumlah kematian akibat diabetes seluruh negara yang terdiri 80% adalah dari negara berpendapatan rendah dan sederhana. Malaysia termasukkah? (sumber WHO)

Poin penting pada Kongres Hari Kesihatan Sedunia, yang menyebabkan WHO menekan tentang kepada diabetes adalah:

1. Terdapat peningkatan yang pantas bagi setiap negara terhadap bagi penyakit epidemic, diabetes ini, terutamanya  bagi negara yang berpendapatan rendah dan sederhana.

2. WHO menekankan bahawa gaya hidup yang ringkas dan sihat dapat membantu mengelakkan dan mengurangkan penyakit ini dihidapi. Dengan mengawal berat badan, melakukan aktiviti fizikal yang konsisten dan mengamalkan diet pemakanan yang sihat.

3. Diabetes boleh dirawat, boleh dikawal dan juga dapat dikurangkan komplikasinya. Caranya adalah dengan memberikan laluan diagnosis penyakit kepada penghidap diabetes dengan lebih mudah dan pantas, tingkatkan ilmu pendidikan pengurusan diabetes dan rawatan yang dengan kos yang berkemampuan bagi mereka.

4. Pelbagai pihak dari pelbagai sekor termasuk pihak kerajaan, majikan, pendidikan, pengilangan, masyarakat awam, swasta, media dan individu diperlukan untuk membantu merealisasikan usaha untuk mencegah dan merawat diabetes bagi mencapai target "Sustainable Development Goal 3" untuk mengurangkan kadar kematian sebelum waktunya berpunca dari penyakit yang tidak berjangkit (noncommunicable diseases- NCDs).

sumber : WHO

. Homeopathy Cheras
. Homeopathy Malaysia

No comments:

Post a Comment