Thursday 7 April 2016

POTENSI UBAT HOMEOPATHY BERBEZA MENGIKUT INDIVIDU

Entri apa yang ingin kami kongsikan kepada anda hari ini? Ya, berkenaan dengan potensi ubat Homeopathy yang diberikan kepada pesakit. Sesunguhnya, Homeopathy ini sangat "memilih". Maksud kami memilih dari segi ubat-ubat Homeopathy yang ingin diberikan dan juga memilih dari segi potensi ubat itu. Pernah di entri sebelum ini kami menerangkan tentang bagaimana ubat Homeopathy dihasilkan (klik http://bit.ly/1VyGtnt.) Maka kali ini kami ingin berkongsi bagaimana pula memilih potensi ubat yang sesuai kepada pesakit.


 Berdasarkan kepada buku rujukan Select Your Dose and Potency, Dr. P.S Rawat, ada beberapa panduan digunakan di dalam pemilihan potensi yang sesuai kepada pesakit. Setelah ubat apakah yang patut diberikan kepada pesakit, pemilihan potensi yang tepat juga memainkan peranan yang penting di dalam memberikan rawatan kepada pesakit.

Di antara panduan-panduan beliau adalah :

1. Tahap kesakitan pesakit.

Jika mengalami tahap akut, dan pesakit tidak menunjukkan simptoms karakter (characteristic), hanya simptom patologi sahaja kelihatan, maka potensi yang rendah perlu diberikan kepada pesakit, cadangan potensi dari 6c sehingga 30c. Potensi rendah, juga boleh diberikan kepada penyakit kronik yang mengalami simptom patologi ini.

Potensi tinggi seperti 200 sehingga 1M, boleh diberikan kepada pesakit jika kelihatan simptom karakter (characteristic) yang ketara dan simptom patologi kurang.

2. Resam tubuh yang semulajadi

Potensi rendah diberikan kepada pesakit yang mengalami sedikit kekurangan dari segi mental; seperti kurang cerdik. Mereka yang kurang responsif dengan kejadian sekeliling yang berlaku. Kemungkinan pesakit adalah dikalangan orang-orang pedalaman, buruh-buruh kasar atau am, kanak-kanak kurang pintar.

Potensi tinggi diberikan kepada mereka yang memiliki pembangunan intelektual yang baik dan seorang yang sangat responsif terhadap perkara alami, contohnya jika ada orang tua/buta melintas jalan, individu itu sensitif dengan keperluan orang tua/buta itu sukar melintas jalan, maka dia merespon untuk membantu orang tua/buta itu untuk melintas jalan pada masa itu.

3. Sifat remedi itu sendiri

Jika remedi itu bertindak untuk melenyapkan simptom penyakit yang mudah contoh suhu meningkat, selsema, cirit birit kurang dari 2 hari dan sebagainya, sebaiknya diberikan dos yang berpotensi rendah dahulu.

Jika jenis remedi itu memerlukan tindakan rawatan yang lama dan pemerhatian yang mendalam terhadap simptom penyakit, maka potensi yang dicadangkan adalah potensi tinggi. Contohnya, simptom pendarahan banyak dan berpanjangan semasa haid dan sebagainya


Untuk rawatan pesakit-pesakit kami, ketiga-tiga faktor di atas ada diaplikasikan dan kebanyakkannya kami melihat kepada faktor ke 3, sifat remedi itu sendiri.



. Homeopathy di Malaysia
. Homeopathy Cheras
. Rawatan menyihatkan dan selamat

No comments:

Post a Comment