Tuesday 5 April 2016

RAHSIA CUKA, BAHAN ALAMI


Berahsia-rahsia pula si cuka ini, walau pun selalu masam tapi ada banyak kelebihannya yang dapat diambil manfaatnya.


Hari ini kami kongsikan manfaat cuka -- cuka yang digunakan untuk memasak itu.

+ Untuk kegunaan di dalam peti ais/peti sejuk. Jika ada bau yang kurang menyenangkan anda ketika membuka pintu peti ais, apa kata cuba dahulu dengan mencampurkan 1/2 mangkuk cuka dengan 1/2 mangkuk air. Ambil kain bersih, celup ke dalam campuran cecair itu, perah, dan lap kawasan - kawasan di dalam peti sejuk itu.

+ Pernah atau tidak anda melihat keadaan mulut atau bibir cawan anda berkarat/berdaki. Sebenarnya ia bukan isu cawan masih kotor, tinggalan bekas minuman menghasilkan tindakan kimia yang menyebabkan sisa tidak dapat dihilangkan dengan mudah.  Caranya, campurkan cuka dengan garam atau serbuk penaik, ambil berus gigi yang jenis keras, celupkan kepada campuran tadi dan gosok bekas tinggalan yang melekat pada bibir cawan dalam masa 5 minit.

+ Selain menggunakan "clorox", cuka juga boleh menjadi agen penyental yang bagus, terutama kerak-kerak degil di bahagian celahan dinding dan lantai.

+ Tertumpah kopi pada bahagian karpet atau baju anda, apa lagi gunakan cuka untuk digosok-gosok pada bahagian yang tertumpah. Kotoran dapat ditanggalkan. Jika anda menggunakan "clorox", ya , ia sangat berkesan menanggalkan kesan degil, cuka pula lebih murah dan selamat.

Harap info "masam" ini dapat memaniskan tugasan anda setiap hari.


No comments:

Post a Comment